Pohyb lodí, výstup z lodi, vstup na loď

 
    Každá loď má na hracím plánu  vyhrazenu část "moře", po níž se smí pohybovat ("plout"). Je to oblast o šířce třinácti polí přilehlá k "pobřeží" země na straně příslušného hráče. Na našem schematickém plánu jsou jednotlivé oblasti pohybu lodí vyznačeny příslušnými barvami. Některé části jsou "výsostnými vodami" určité barvy, neboť na ně nemůže připlout žádná jiná loď (označeny plnou barvou), jiné jsou společné pro dvě lodě sousedních hráčů (označeny šrafovaně).
    Je-li na lodi alespoň jeden námořník (figura), může s touto lodí pohybovat. Loď se může pohnout na libovolné sousední pole svého vymezeného sektoru a spolu s ní se přesunou všichni námořníci na lodi stojící i všechny poklady na loď naložené. Loď se smí přesouvat zásadně jen kolmo, nikoli šikmo. Na lodi jsou zpravidla námořníci stejné barvy, jakou má příslušná loď, ale může to být i figura spoluhráče, výjimečně (viz dále) i protihráče. Přitom platí, že lodí pohybuje vždy ten námořník, který na ní stojí, bez ohledu na barvu lodi. Jsou-li na lodi figury dvou barev, mohou s ní pohybovat oba hráči. S prázdnou lodí nelze pohybovat. 
 
    Jeden tah vždy znamená buď pohyb figurou nebo pohyb lodí!
Hráč se rozhoduje, čím potáhne, podle možností a výhodnosti za dané situace. 
 
 
    Jestliže loď sousedí alespoň jednou stranou s některým políčkem země, může námořník stojící na lodi na toto pole vystoupit, ale vždy pouze v kolmém směru ! Naopak stojí-li figura na poli země těsně u lodi, může (rovněž pouze kolmo) na loď nastoupit.
                          
 
    Lodě se nemohou žádným způsobem navzájem vytlačovat ani vyhazovat; na jednom políčku moře smí stát vždy nejvýše jedna loď. Ve "společných vodách" a v jejich nejbližším okolí však mohou dvě lodě stát těsně vedle sebe a dotýkat se některou stranou. V tom případě může námořník přestupovat přímo z jedné lodě do druhé (má to ale význam pouze pokud soupeřova loď je prázdná - podrobněji dále).